Saturday, November 20, 2010

Daging goreng kicap.

Salam buat semua, harini hari terakhir ibadat korbankan. Semoga Allah telah menerima ibadah jemaah haji dan juga orang yang melakukan ibadah korban tahun ini. Sementelah banyak daging dalam freezer, inilah yang telah kukerjakan dari malam semalam. Kalau kau orang nak cuba atau sememang dah tahu resepi ini, mehlah join dengan ku untuk hidangan menu makan malam ini.

Basuh daging dengan bacaan nama Allah swt serta selawat kepada junjungan. Kalau nak cepat empuk, daging terus dipotong kecil-2 dan rebus daging sehingga empuk.

Angkat daging yang telah empuk dan disejukkan. Tumbuk daging bagi memudahkan kicap pekat, garam, gula & kunyit mudah meresap bila diperap.

Daging yang telah diperap disimpan/dibiarkan selama 15 minit, kalau nak lagi sedap simpan semalaman dalam freezer.

Keluarkan daging dan goreng garing dengan minyak masak, takkan minyak tanah/minyak motorkan..kan..kan

Cili dan bawang (ini semua main agak-agak aje) diblender/digiling..bagi sesiapa yang masih ada penggiling tu...sambil teringat nostalgia menggiling cili untuk dibuat masak tumis asam pedas..zaman moda-moda dulu...Tumis sehingga garing.

Masukkan daging tadi, gaul sebati biar terserap semua cili yang telah ditumis sebelumnya. Kalau nak tambah gula ke, garam ke, suker hati kau oranglah ye...ada aku kisah..he he he mengikut keretibiti sendiri.

Taraaaaaaaaaaaaaaaaaa.................dah siap, makan ngan nasi ke, roti pun boleh gak. Kalau nak cantik hiaslah ngan cili basah ke, tomato ke..suka hatilah ye..

Selamat mencuba, ini semua gegara banyak dapat daging korban. Kredit jugak untuk adik iparku, Mazian yang sudi bagi kat kakak iparnya ni..he he he.

No comments:

Post a Comment