Sunday, February 12, 2012

31 hari sudah.......

9 hb...maknanya dah 31 hari mak pergi meninggalkan kami. Rasa rindu sangat nak dengar suara mak. Ada sekali tu, tetiba teringat nak call mak..nak tanya apa khabar? Masak apa harini?... Kebiasaannya, mak akan jawab...Mak sihat..mak bukannya sakit apa...sebab badan mak berisi, jadi sakit kaki n punggung.

Terus terang..aku memang jarang call mak...selalu tanya ngan kakak sulung kalau dia on9 tapi dalam sebulan, insyaallah sekali dua mesti call, tapi dalam solat tak pernahku tinggalkan doa buat emak, abah, emak mertuaku, pakcik n arwah ayah mertuaku.

Lauk kegemaran yang paling aku suka mak masak..ikan jenahak masak asam pedas..mabeles. Kalau raya, dah tentulah daging masak kuah hijau...malatop makan dengan rendang ayam mak. Sampaikan masa aku memula kahwin dulu, pelik sebab sebelah suamiku, makan nasi himpit dengan kuah kacang ada campuran ayam atau daging. Tak boleh nak masuk....tapi sekarang, Alhamdulillah...pantang tengok. 

Raya puasa, dah tiga tahun berturut-2 , aku pilih nak raya umah mertua dulu. Saja..kesian juga emak mertua aku, sebab kebiasaannya dia berdua aje di pagi raya, kecualilah yang lain-2 memang giliran beraya dirumahnya dahulu. Lagipun dah lama kawin, dah biasa kot. Malam nak masuk raya ke 3, kami akan balik Melaka. Kat umah emak, insyaallah adik beradikku biasanya konpem ada, sebab ada yang giliran mertua n tak pernah sunyi, lagipun kakak sulung dok ngan emak.

Raya haji lepas, mak ajak balik...aku n suami cam biasa, mmg raya kat umah sendiri. X pernah sekali sepanjang kawin, raya haji kat umah mertua atau umah emak. Sesiapa pun, boleh raya ngan kami, klu awal-2 dulu emak mertua n pakcik n adik ipar masa tu dia lum bekeluarga pernah join kami beraya di Selangor. Emak buat korban untuk kami adik-beradik. Terima kasih emak..tapi memang kami tak balik. 

Tapi dalam solat tak pernahku tinggalkan doa buat emak, abah, emak mertuaku, pakcik n arwah ayah mertuaku.

Ya Allah Ya Rabbi.......rindunya kat EMAK. Semoga emak tenang di sana.

Harini 12hb, barulah aku pasrah untuk PUBLISH N3 ini.......

No comments:

Post a Comment